1988 - 2013 - 25 ÅR MED LATTER
Hoys Bøyesen © 2013
Sommer i Idol (2004)
Lattergal fornektet seg ikke og satt opp sin 24. oppsetning siden starten i 1988. Denne gangen var de tilbake der det hele startet for den elleville Hoys-gjengen - på Sjøbodamfiet langs Brygga i Tønsberg. Og med dette skulle de bli historiske. Denne sommeren var nemlig siste året hvor Sjøbodamfiet fikk lov til å bli rigget på den brosteinbelagte åpne plassen ved siden av Esmeralda. Det hadde politikerne bestemt.
Ole-Kristian Lima var klar etter en lang turne i landet med "Gråtass". Tom hadde jobbet med andre artister, bl.a. Sturla Berg-Johansen, gjennom vinteren. Petter Anthon hadde som vanlig hatt mange jern i ilden, bl.a. kapellmester for bandet i "Tommys Popshow" på TV2. Erik hadde brukt året til undervisning på høyskole i Oslo og hadde ikke deltatt på noen oppsetninger. Noe underholdning med "broder" hadde det blitt, men han var sugen på å stå på scenen med den gamle gjengen. Grethe Kausland hadde hatt en kjempesuksess med "Blanke Messing", men gledet seg til sin tredje sommer med "guttane".
Men etter hvert som det nærmet seg prøveperiode fikk Petter Anthon et vondt valg. Han ble tilbudt jobben som kapellmester på showet "80-tallet beat for beat" som gikk et steinkast unna på Oseberg. Skulle han styre et stort orkester på en fasjonabel scene eller skulle han jobbe med sitt eget ensemble i noe mer "buskisaktige" omgivelser? Han valgte et kompromis. Petter Anthon tok på seg hele prøveperioden med Lattergal, musikk- og korarrangementer. Men på premieren overlot han dirigentstokken til ikke ukjente Olga Konkova. For første gang siden 1989 spilte Lattergal sommerrrevy uten Petter Anthon. "Det var en merkelig og følelsesmessig sterk reaksjon", sa den talentfulle Stavernsgutten.
På regisiden ble det også forandringer. Både Lattergal og regissør Ivar Tindberg var enige om å ta en pause etter flere gode år. Fra Bergen hentet de inn Arvid Ones som kunne skilte med tidligere suksesser både med "Ylvis" og "Kvinnene på randen". Det ble en god match.
Med Dagrun på gravidelista ble Erik ensemblets yngste, det måtte vi gjøre noe med, sa produsent Nick Sandberg. 1. mai var det audition på Rica Park Hotel i Sandefjord for jenter og gutter mellom 17 og 30 år. Det stilte 4 gutter og en haug med jenter. Lattergal ville gjerne plukke ut en jente og en gutt. Slik ble det ikke. Tvillingsøstrene Randi og Martha Larsen (22 år) fra Sandefjord sang seg suverent inn til en plass på laget. De kunne heller ikke forbigå komiske Marte Amalie Kaardahl (20 år) fra Horten som kunne skilte med tittelen "Østlandsmester i revy 2002". Det bredt sammensatte ensemblet, med Marte Amalie på 20 år og Grethe som straks runder femti år som sceneartist, ville vise seg å bli en viktig suksessfaktor.
"Hva får vi se i år", spurte pressen Tom Bøyesen? "Mye nytt, mye nytt", svarte han. "Vi har denne gang forlatt en del gamle og kjære revyfigurer. Vi har også prøvd å finne tilbake til noe av det gamle særegne som Lattergal ofte har stått for".
Ville de lykkes? Nytt band, nye unge aktører, nye revyfigurer, ny regissør og tilbake til byen. Mitt mellom bastionene Oseberg kulturhus og Hotel Klubben med sine tilreisende rikskjendiser skulle Lattergal konkurrere om publikummerne i et lite pent telt. Men det ble nok engang seier for Lattergal. Den beste 1. akt jeg noensinne har sett sa enkelte bransjefolk. Ensemblet spilte godt sammen og utfylte hverandre. Gode kritikker i både lokal- og riksaviser, radio og ukeblader. De sa blant annet dette:
Over 8000 publikummere så forestillingen. Selv om de i Høyjord vanligvis hadde både 3 og 4000 flere tilskuere hadde aldri så mange sett en Lattergal forestilling på Sjøbodamfiet.
ENSEMBLE |
BAND |
CREW |
CREW |
Grethe Kausland |
Olga Konkova, kapellmester og tangenter |
Ole Morkken og Nick Sandberg, produksjoner |
Erik Valderhaug, lyddesign |
Ole-Kristian Lima |
Per Mathisen, bass |
Tom Bøyesen, tekst |
Kjetil Husøy, lyd |
Tom Bøyesen |
Kurt Lisø, trommer |
Arvid Ones, regi |
Vidar Myhre, teknisk sjef/lys |
Erik Werge Bøyesen |
Børge Are Halvorsen, saksofoner |
Petter Anthon Næss, musikk |
Tone Bøyesen og Tove Lima, påkleder |
Marte Amalie Kaardahl |
|
Sissel Bøyesen, scenografi |
Hans E. Bøen, inspisient og snekker |
Martha C. Larsen |
|
Ann-Kristin Hansen, kostymer |
Jonne Johnsen, grafisk design |
Randi E. Larsen |
|
Tone Bøyesen, rekvisitter |
Erik Werge Bøyesen, administrasjon |
Stian og Susanne Myhre, Karoline, Sebastian og Fredrikke W. Bøyesen, programmer og vafler